Нова українська школа: подробиці пілотування від учасників експерименту

Цьогоріч за новим стандартом початкової школи навчають у 4 закладах Рівненщини, з наступного – у всіх
Педагогічні працівники експериментальних навчальних закладів Рівненщини у п’ятницю, 17 листопада, з’їхались в Дубно. Тут у Дубенській ЗОШ І-ІІІ ст.. № 1 проходив обласний практичний семінар з питань впровадження нового стандарту початкової загальної освіти, де збирались учасники пілотного проекту. Вчителі та заступники з Рівненської ЗОШ № 18, Рокитнянської ЗОШ №3, Великоомелянського НВК «школа-гімназія», Дубенської ЗОШ № 1, а також представники видавництва «Оріон» зібрались, аби поділитись здобутками та досвідом впровадження нового експерименту. Нагадаємо, що пілотний проект стартував у вересні 2017 року у 100 школах України. Вперше діти не сидять за партами в ряди, можуть вільно пересуватись класом, гратись, а вчителі ділитимуться досвідом з іншими педагогами. Ініціював цю зустріч Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. Схожі заходи відбуватимуться у кожному навчальному закладі, де випробовують новий стандарт початкової освіти.

«Такі зустрічі дають вчителям, що працюють, впевненість в собі, що вони йдуть правильно. Разом з тим аналізується література, що використовується у навчанні. Все це є апробація. Пілотний проект – це апробація і підручників, і планів, і методик, і роботи в класах. І тому такі зустрічі багато дають як вчителям, заступникам, так і мені, як директору, адже це все для нас нове. Ми працюємо навчаючись і вчимося працюючи» – розповідає керівник ЗОШ № 1 Вікторія Дмитрієва.
У навчальному закладі за новим стандартом навчаються 2 класи першокласників. Їм не задають домашніх завдань та й навчають більше за допомогою інтегрованих уроків, поєднуючи на одному занятті різні види діяльності. Тобто в дітей одночасно розвивають мовлення, моторику, логіку, адаптують до вимог сучасного світу. Як директор, так і вчителька початкових класів кажуть, що батьки задоволені цим проектом, до нового стандарту ставляться позитивно, хоча й спочатку не розуміли та були трохи здивовані.

«Повірте моєму 30-річному досвіду роботи в освіті, що те, що зараз робиться в реформуванні освіти – дуже позитивно. Діти не обтяжені домашніми завданнями, не носять важких портфелів, все вивчається протягом уроків. Так само велика роль надається інтегрованим предметам. Вчителям треба більше викладатися, працювати над собою, володіти новітніми технологіями» – коментує Вікторія Миколаївна.
На думку директора, найкращим в проекті є 100% фінансування. Проект фінансується з місцевого бюджету, а підручники видали за кошти Британської ради. Навіть зошити з друкованою основою батьки не купують. На 100 тисяч гривень з міської казни у школі придбали парти, що складаються як пазли, оргтехніку, роздатковий, демонстраційний матеріал. За що Вікторія Дмитрієва вдячна бюджетній комісії, яка оперативно зібралась наприкінці серпня та прийняла рішення про виділення коштів. З дня на день для вивчення інформатики чекають забезпечення комп’ютерами. Хоча й керівник бажає, щоб державні структури, які пов’язані з виділенням коштів зрозуміли і більш мобільно працювали в пілотному проекті. Простіше кажучи, щоб гроші не зависали десь.

У Дубенській школі № 1 ніби наперед знали про проект і до участі в експерименті уже облаштували різноманітні куточки на коридорі. Так, наприклад, поблизу кабінетів, де навчаються першокласники, облаштували ігрову зону, мистецьку, де діти малюють на плакаті, що закріплений на стіні та дошці, поставили столик з кріслами. День школяра розпочинається не традиційно, а з привітання в ігровій формі, руху по класу, після чого переростає в науку. Класний керівник 1-А класу продемонструвала учасникам семінару урок, що поєднав в собі математику, українську мову, трудове навчання, природознавство, охорону здоров’я.
«Щойно ми відвідали урок і це вже не теоретичні аспекти впровадження, а дійсно на практиці побачили всю методику, що застосовується на уроці, побачили роботу вчителя, дітей, адаптацію до нових знань, компетентностей. Це щось неймовірне, не дивлячись на те, що, можливо, зовнішні атрибути (маленький клас) не є такі, як би нам хотілося. Але змістове наповнення, роль вчителя на уроці і активність дітей говорить про те, що впровадження проекту йде дуже гарно і якісно. Жодна дитина не лишилась байдужа до того, що відбувалося. Діти засвоїли не лише теоретичні знання, терміни, слова у вжитку до теми, але й програли казку. Тобто з’явились і нові поняття, і практичне їхнє застосовування» – підсумовує ректор обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Алла Черній.

За словами Алли Леонідівни, новий стандарт освіти близький до освіти за кордоном. Підтримує колегу Надія Мельник, проректор цього ж інституту та координатор пілотування нового стандарту початкової освіти на Рівненщині. Педагог каже, що в Україні паралельно впроваджуються ще 3 дослідно-експериментальні проекти, де аналогічно працюють над розробленням навчально-методичного забезпечення для вчителя. Та зауважує, що значну роль в цьому експерименті відіграють видавництва, оскільки без їхньої підтримки освітянам було б важко. З чим погоджується вчитель пілотного класу Валентина Давидюк та ділиться своїми думками:
«Все починалось з того, що наша школа заповнила анкету для участі у Всеукраїнському експерименті пілотування 100 шкіл. Ми увійшли до цього проекту, але лякатись не було чому. Перший клас завжди потребував більше уваги до себе і більшої підготовки до уроків. Змінилось те, що інтегруються уроки, тематичні тижні, діти цілісно сприймають світ. Ми працюємо цілий тиждень навколо однієї теми, їм це цікаво, вони стараються приймати участь у іграх, забавах, малюванні, ліпленні, тобто діти зацікавлені. Коли бачиш результат, тоді хочеться працювати. Звичайно, що підготовки стало більше набагато. Але допомога все-таки є, єдине, що треба – мати час. Змінюється світ, міняються діти, вони хочуть рухатися і не хочуть сидіти просто за партами в три ряди. Щоправда дотримуємось нового державного стандарту початкової школи, який ближчим часом має бути затверджений. Видавництва дійсно підтримують, на другу чверть вчасно прийшли зошити, букварі, тому стає легше працювати і простіше. Ну й звичайно час пройшов, ми вже втягнулися».
Проконтролювати дітей особливо не можна, так як домашніх завдань вони не отримують. Але нова школа дозволяє дитині проявити себе. Щодня першокласники повторюють пройдений матеріал напередодні. Окрім цього, батьки, якщо мають бажання, то закріплюють отримані знання у школі з своїми чадами ще й вдома. Для цього вчитель на спеціально розміщеній дошці батькам повідомляє, що вони вивчали, що робили, яка тема тощо. Наскільки такий стандарт початкової освіти – дієвий, що так, а що ще варто удосконалити – з’ясовують саме цього року. Адже з вересня 2018 року всі навчальні заклади навчатимуться за цією новою програмою. А ці чотири експериментальних школи Рівненщини перейдуть на новий рівень, де розпочнеться вищий рівень експерименту. Хоча й чітко зрозуміло, що навчати дітей за новим стандартом зможуть ентузіасти, небайдужі люди, що готові вчитись, засвоювати нові знання, перш за все, особисто та готові підлаштовуватись під вимоги сучасного світу.

(570)

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Дякуємо!

Тепер редактори знають.