Як отримати спадщину під час карантину

Що треба знати дубенчанам про отримання спадщини під час карантину
На сьогодні наша держава знаходиться в умовах карантину. Це передбачає низку обмежень прав та покладає на громадян додаткові обов’язки. Нові обставини викликають зміну формату отримання, здавалось би, звичайних послуг. І питання прийняття спадщини не є виключенням. Але вже дозволена робота нотаріусів із додержанням протиепідемічних заходів під час прийому громадян в офісних приміщеннях.
Чи відтермінували дату отримання спадщини у зв’язку з введенням карантину?
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» визначено, що з дня оголошення карантину зупиняється перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших послуг та строків надання цих послуг, визначених законом. Від дня припинення карантину перебіг цих строків продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення.
Однак ця норма не стосується вчинення нотаріальних дій, в тому числі, і тих, що пов’язані з можливим пропуском передбачених законодавством строків (наприклад, оформлення спадщини).
Як отримати спадщину під час карантину?
Крок 1. Подати заяву про прийняття спадщини протягом 6 місяців з моменту її відкриття (тобто з моменту смерті особи або на момент оголошення особи померлою).
В умовах карантину варто звернути увагу на наступне:
      заява про прийняття спадщини спадкоємцем подається особисто нотаріусу за місцем відкриття спадщини;
      заява про прийняття спадщини надсилається нотаріусу поштою, підпис спадкоємця на якій засвідчено нотаріусом.
Тобто, якщо місце відкриття спадщини – це, наприклад, Львівська область, а фактично Ви мешкаєте в м. Дубно чи Дубенському районі Рівненській області, під час карантину Ви маєте право засвідчити заяву про прийняття спадщини в будь-якого нотаріуса за своїм місцем проживання, а вже посвідчену заяву надіслати до нотаріуса за місцем відкриття спадщини у Львівській області.
Важливо! У випадку, коли спадкоємець подає заяву особисто, днем прийняття спадщини буде день подання такої заяви нотаріусу. До заяви про прийняття спадщини, яка надсилається поштою застосовуються правила ч. 2 ст. 255 Цивільного кодексу України: заява, здана до установи зв’язку до закінчення останнього дня строку, вважається такою, що здана своєчасно, хоча нотаріусу вона надійшла після спливу строку.
Кому не потрібно протягом 6 місяців з моменту відкриття спадщини подавати заяву про прийняття спадщини:
      спадкоємцю, який постійно проживав разом із померлою особою на час відкриття спадщини, і який буде вважається таким, що прийняв спадщину, якщо протягом 6 місяців він не заявив про відмову від неї;
      малолітнім, неповнолітнім, недієздатним особам, а також особам, цивільна дієздатність якої обмежена.
Крок 2. Отримати свідоцтво про право на спадщину після спливу 6 місяців з дня відкриття спадщини:
      свідоцтво про право на спадщину видається за заявою спадкоємців, які прийняли спадщину, кожному з них окремо із визначенням прізвища, імені, по батькові та часток у спадщини інших спадкоємців.
      строк для звернення спадкоємця за отриманням свідоцтва про право на спадщину законодавством не обмежено.
Важливо! При видачі свідоцтва про право на спадщину за законом або за заповітом нотаріус перевіряє факт смерті спадкодавця, час і місце відкриття спадщини, наявність підстав для закликання до спадкоємства (за законом або за заповітом) та склад спадкового майна. На підтвердження цих обставин від спадкоємців обов’язково вимагаються відповідні документи, наприклад, свідоцтво про смерть, свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, рішення суду про встановлення факту родинних відносин, правостановлюючі документи на спадкове майно тощо. При спадкуванні за заповітом перевіряється наявність заповіту. При видачі свідоцтва про право на спадщину за заповітом оригінал заповіту, поданий спадкоємцем, залишається у справах нотаріуса.
Що робити у випадку, якщо строк для прийняття спадщини пропущений?
Спадкоємець, який з поважних причин пропустив строк для прийняття спадщини, може звернутися до суду з позовом про встановлення додаткового строку для прийняття спадщини, однак, чи буде введення карантину поважною причиною пропуску строку для прийняття спадщини – питання риторичне з огляду на те, що наразі як державні, так і приватні нотаріуси продовжують працювати із введенням деяких обмежень у своїй роботі, серед яких поки що немає прямого обмеження у вчиненні нотаріальних дій.
Додатково повідомляємо, що при виникненні додаткових запитань та необхідності більш детальних роз’яснень законодавства, Ви маєте можливість зателефонувати за номерами телефонів: (03656) 2-10-08, (098) 815-07-37, (099) 938-25-83 з понеділка по п’ятницю з 9.00 год. до 18.00 год, оскільки на період запровадження карантину з метою протидії поширенню коронавірусу COVID-19 в Україні прийом громадян здійснюється в телефонному режимі. Адреса відділу «Дубенське бюро правової допомоги» для листування: м. Дубно, вул. Грушевського, 134, каб. 212, 213, електронна пошта: [email protected].
Також повідомляємо, що Ви маєте можливість отримати правову консультацію, звернувшись до Єдиного контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за безкоштовним телефоном 0 800 213 103, або інформаційно-довідкової системи консультацій за посиланням: https://wiki.legalaid.gov.ua.
Анатолій Андріюк,
начальник відділу «Дубенське бюро правової допомоги» Рівненського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги

(123)

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Дякуємо!

Тепер редактори знають.