Порядок підписання декларації з лікарем – що треба знати?
Дубенські правники роз’яснюють порядок підписання декларації з лікарем
Масовий ажіотаж навколо чергового нововведення Верховної ради України та Міністерства охорони здоров’я (далі – МОЗ) щодо так званих «угод із сімейними лікарями» набуває все більших масштабів.
Громадян цікавлять питання щодо того, як підписати декларацію з лікарем, в які терміни, з яким лікарем, що для цього потрібно та що буде, якщо його не укласти до початку квітня поточного року?
У мережі Інтернет часто публікуються відповідні тематичні статті та замітки, а тому ознайомившись із деякими з них, можна зробити ряд висновків, які, сподіваємося, дадуть відповіді якщо не на всі, то хоча б на найактуальніші питання.
По-перше, Закон України «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» №6327 (далі – Закон), який передбачає відповідні зміни в первинній ланці надання медичної допомоги, на даний час уже підписаний Президентом України, але конкретна дата щодо початку всеукраїнської кампанії з вибору лікаря та підписання декларації з ним ще не визначена.
На своєму офіційному сайті МОЗ розмістило доступну кожному українцю та зрозумілу покрокову інструкцію щодо того, яким чином обрати сімейного лікаря та підписати відповідну декларацію, і навіть виклало попередній зразок потенційного документу.
«Декларація – це документ, який підтверджує, що пацієнт хоче обслуговуватись саме у цього лікаря. Так, підписуючи декларацію з конкретним лікарем, Ви повідомляєте державу (НСЗУ), що оплата за Ваше обслуговування має находити у цей медичний заклад», – йдеться в повідомленні.
Нагадуємо, що офіційний старт підписної кампанії між лікарями та пацієнтами має розпочатись з 1 квітня. При цьому, в рамках пілотного проекту, в разі наявності Медичної інформаційної системи в медичному закладі, лікарі вже зараз мають можливість заповнити декларацію між лікарем і пацієнтом та зареєструвати її в електронній системі охорони здоров’я eHealth.
Декларація не підписується «раз і назавжди»: у будь-який момент Ви можете укласти декларацію з іншим терапевтом, педіатром чи сімейним лікарем. У такому випадку не треба скасовувати попередню – достатньо просто укласти нову декларацію з обраним лікарем, а зміни автоматично зафіксуються у системі.
При цьому, саме за цими деклараціями лікарі з 1 липня 2018 року мають почати отримувати фінансування за новою системою. Мова йде про 370 гривень на рік за одного пацієнта.
Ви вільні у своєму виборі – не мусите підписувати декларацію за місцем прописки чи проживання. Однак лікар може відмовити Вам у підписанні декларації, якщо він уже набрав максимально рекомендовану кількість пацієнтів: сімейний лікар може обслуговувати 1 800 пацієнтів, терапевт – 2 000, педіатр – 900. Ця цифра може бути дещо більшою для лікарів, які працюють у селах. Наприклад, якщо у селі проживає 2 000 людей, то всі вони отримають змогу підписати декларацію з сімейним лікарем. Без медичної допомоги не залишиться ніхто. Це питання контролюватиме Національна служба здоров’я України.
Отже, для підписання декларації Вам необхідно:
- звернутися у медичний заклад, де працює терапевт, педіатр чи сімейний лікар, з яким Ви хочете підписати декларацію;
- з собою потрібно мати паспорт, податковий номер і мобільний телефон;
- якщо Ви підписуєте декларацію з педіатром чи сімейним лікарем для дитини, то візьміть також свідоцтво про народження дитини.
Ваші дані та контактний телефон внесуть у систему «Електронне здоров’я». Це зробить уповноважена особа закладу ПМД: в різних медичних закладах це може бути або реєстратор, або медсестра, або лікар тощо.
Важливо: декларації укладаються виключно в електронній формі – не буде жодних бланків, форм, печаток тощо. Щоб пересвідчитись, що декларацію підписує реальна людина і унеможливити будь-які спроби шахрайства, введено підтвердження за допомогою СМС-коду, який надходить на номер Вашого мобільного телефону. Так, після введення даних пацієнт отримує СМС з кодом на вказаний номер телефону, який уповноважена особа медичного закладу вводить у систему «Електронне здоров’я» для підтвердження.
Якщо у Вас немає мобільного телефону – не проблема: для підтвердження уповноважена особа медичного закладу сфотографує чи відсканує оригінали Ваших документів, щоб долучити їх до декларації в електронній системі.
Уважно перевірте усі свої дані. Якщо помітили помилку – скажіть про це уповноваженій особі медичного закладу.
Декларація підписується в двох примірниках, один з них залишається у Вас.
Гроші за Ваше обслуговування держава (НСЗУ) сплачуватиме закладу, у якому працює вибраний Вами лікар. Цей процес розпочнеться одразу, коли медичний заклад увійде у реформу: автономізується та укладе договір з НСЗУ.
Дану консультацію підготовлено в рамках загальнонаціонального правопросвітницького проекту «Я маю право!». Більш детальну інформацію щодо реалізації та захисту своїх прав та законних інтересів у різних сферах життєдіяльності можна дізнатися у відділі «Дубенське бюро правової допомоги» Рівненського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою вул. Грушевського, 134, каб. 212, 213.
Людмила Юхимчук,
головний спеціаліст відділу «Дубенське бюро правової допомоги» Рівненського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги
(793)
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію